Indywidualny Bussines Coaching
Coaching indywidualny jest formą pracy z jedną konkretną osobą. Wykorzystuje się go do wspierania rozwoju pracownika firmowego, członka organizacji, instytucji rządowej lub stowarzyszenia oraz pracownika sektora publicznego. Korzystają z niego m.in. liderzy, menedżerowie, kierownicy, dyrektorzy, prezesi/CEO, osoby prowadzące własne działalności o różnym profilu i zakresie.
W biznesie jest wdrażany w celu wspierania potencjału ludzkiego, wpisanego
w kategorie organizacji jako kapitał. Przedmiotem wsparcia są kompetencje, szeroko rozumiane osiąganie sukcesów i samorealizacja. Coaching ma charakter holistyczny i porusza nie tylko życie zawodowe, ale również sfery życia prywatnego, które mają istotny wpływ na realizowany cel zawodowy, w tym reprezentowaną hierarchię wartości. Zaletą coachingu jest skupienie na teraźniejszości i przyszłości.
W formule Shadowing (obserwacja metodą cienia) klient będący w procesie coachingowym może zaprosić coacha, by ten towarzyszył mu przez część dnia obserwując jak klient funkcjonuje otoczeniu. Na przykład coach może uczestniczyć w rutynowym rytmie pracy klienta, zwracać uwagę w jaki sposób klient współpracuje innymi ludźmi lub jak odnajduje się w obecnej roli. Jednocześnie coach stara się być jak najbardziej niewidoczny. Wszystko, co coach zaobserwuje staje się w procesie coachingu cennym źródłem wiedzy i może wesprzeć klienta w zaspokojeniu jego potrzeb rozwojowych koniecznych do realizacji celów biznesowych. Największym walorem shadow coachingu jest przebieg procesu w środowisku naturalnym dla klienta, podczas jego codziennych zadań. Rozwiązania można wówczas wdrażać
w czasie rzeczywistym ’tu i teraz’’.
Co może być przykładowym celem w formule „jeden na jeden’’ ?
- redukcja stresu w życiu zawodowym o x%,
- odnalezienie się w nowej roli po otrzymaniu awansu,
- przygotowanie się do awansu do wyższego kierownictwa,
- uzyskanie umiejętności i doświadczenia koniecznych do zmiany stanowiska,
- zniwelowanie trudności w życiu zawodowym wynikających z trudności w relacjach międzyludzkich,
- efektywne sposoby budowania zaangażowania,
- radzenie sobie z trudnymi sytuacjami,
- wzrost pewność siebie opartej na wierze we własne umiejętności,
- przyjmowanie trudnych informacji zwrotnych,
- umiejętna praca z emocjami przed ważnym spotkaniem,
- przygotowanie przekonujących prezentacji,
- budowanie autorytetu,
- umiejętne dobranie i przeprowadzenie oceny pracowniczej,
- podjęcie decyzji dotyczącej kariery zawodowej,
- zmiana ścieżki zawodowej,
- nabycie umiejętności pożądanych w nowej roli,
- zmiana nastawienia do osób z otoczenia zawodowego i budowanie relacji,
- zmiana postawy wobec zadań/wyzwań/trudności/zmian,
- zwiększenie produktywności osobistej,
- radzenie sobie ze stresem i presją czasu,
- radzenie sobie z konfliktami,
- poprawa relacji z klientami.
Jakie korzyści odnosi osoba w procesie coachingowym ?
- modyfikuje postawę wobec pracy, zawodu czy organizacji,
- odczuwa wyższy poziom satysfakcji,
- posiada większą świadomość, uważność i refleksje, co ułatwia działanie,
- zmienia sposób myślenia na ukierunkowany ku postępom, planowaniu i wdrażaniu alternatyw,
- uwzględnia nowe kwestie w obszarach, który dotąd nie rozważał,
- przygląda się sobie, swoim przekonaniom i kwestionuje te, które nie służą,
- w większym tempie dostrzega dostępne możliwości,
- zaczyna korzystać z własnych zasobów,
- tworzy własne rozwiązania,
- konfrontuje się z tym, co ją powstrzymuje od wdrożenia pożądanych przez nią zmian. Są to zmiany, które dotąd odwlekała lub unikała,
- uczy się przez doświadczenie,
- skupia się na głębszych motywacjach, co zwiększa jej zaangażowanie i poprawia wyniki,
- poszerza w sobie kreatywność,
- podchodzi innowacyjnie do wyzwań i zagrożeń,
- jako twórca pomysłów i koncepcji, chętniej je wdraża, osiągając oczekiwane rezultaty,
- zachodzi głęboka zmiana w zachowaniu i wyraźna transformacja.